- Verzorgingstips

Voeten verdienen uw aandacht!

Wanneer u zich realiseert hoeveel kilometers u in uw leven door uw voeten wordt gedragen, dan is dit zeker geen loze kreet.
U kunt te maken krijgen met allerlei ongemakken zoals eelt, likdoorns en ingroeiende nagels. U kunt relatief eenvoudig zelf een aantal van deze ongemakken aan uw voeten voorkomen of verhelpen door het volgen van de onderstaande tips. 

Tips

Goede schoenen kopen is belangrijk voor gezonde voeten

Volgens onderzoek kunt u het beste in de namiddag uw schoenen kopen. In de loop van de dag kunnen uw voeten een beetje opzwellen dus dan is de (na)middag een goed tijdstip om ze te passen.

Laat je voeten iedere keer dat je schoenen past opmeten en laat ze opmeten als je staat. Let er op dat je de schoenen aan allebei je voeten past. Veel mensen hebben namelijk 1 voet die langer is dan de andere. Wanneer dat het geval is, koop de schoenen dan op maat van de grootste voet!

Mijn persoonlijke tip: Prik blaren niet door!

Blaren worden veroorzaakt door huidwrijving. Maak ze niet kapot, maar plak er een pleister over en laat deze zitten tot de blaar er op natuurlijke wijze vanaf valt in bad of in de douche. Was het gebied waar de blaar zat dan goed schoon, gebruik zo nodig wat ontsmettend middel, en bedek de huid met een steriel verbandje.

Voetlotions

In de voetlotions die in de zomer gebruikt worden zit vaak menthol. Dit houdt de voeten namelijk lekker koel. Het nadeel van deze lotions is dat uw huid er erg droog van kan worden. Gebruik daarom in de winter een lotion waar petroleum of glycerine in zit. Dit zorgt ervoor dat uw voeten weer lekker zacht worden!

Koude voeten voorkomen? Minder pumps dragen!

Koude voeten zijn te voorkomen door minder vaak pumps of hoge hakken te dragen. Deze schoenen knellen namelijk en voorkomen een goede doorbloeding.

Loop met uw blote voeten door het zand!

In de zomervakantie is het heerlijk om met uw blote voeten door het zand te lopen. U verwijdert zo de dode huidcellen van uw huid en uw voeten krijgen ook nog eens een gratis massage!

Let wel op dat het zand niet te heet is geworden van de zon om met uw blote voeten op te lopen!

Tips voor sporters

Informatie t.b.v. sporters: 

In onze voet hebben wij:

- 26 botjes

- 33 gewrichten

- 107 banden

- 19 spieren

En deze zorgen ervoor dat we ons steeds weer kunnen voortbewegen en volop kunnen sporten!

Niet alleen bij voetbal en loopsporten, maar bij vrijwel alle takken van sport komt iedere verplaatsing voort vanuit de voeten door een samenspel van botten, spieren en zenuwen.

Sporten is gezond en steeds meer mensen sporten.

Sporters besteden vanzelfsprekend aandacht aan hun algehele conditie, techniek, voeding, kleding en schoeisel.
Maar ook een goede conditie van de voeten is van groot belang om blessures te voorkomen!

De risicofactoren bij sporters

Aangezien sporters hun voeten zwaar belasten, komen blessures vaker voor en bij huidverwondingen heeft de huid minder weerstand waardoor schimmelinfecties gemakkelijk kunnen ontstaan. Schimmels aan nagels en de huid, en wratten worden erg gemakkelijk in de kleedkamers, douche en sauna doorgegeven.

Verder ontstaat vaak eelt, al of niet kloofvorming, gecombineerd met likdoorn(s) door herhaalde druk/wrijving op de voet.

Ingroeiende nagels en blauwe nagels zijn veel sporters trouwens ook niet onbekend...

Waarom naar de Pedicure?

Bij pijn aan uw voet, door bijvoorbeeld een ingegroeide teennagel, eelt of een likdoorn, zult u uw voet (onbewust) anders neerzetten om de pijn te ontwijken. Door de daaruit volgende verkeerde afwikkeling van de voet, ontstaat er een verkeerde belasting en is de kans op blessures groter.

Wat kunt u zelf doen?

Hieronder een aantal tips, waarmee u zelf al veel aan de conditie van uw voeten kunt doen:

· Was uw voeten meteen na het sporten, liefst zonder zeep.

· Droog uw voeten goed af, ook tussen de tenen.

· Douche na het sporten met badslippers aan om schimmelinfecties en wratten te voorkomen.

· Draag sokken die vocht goed kunnen absorberen, bij voorkeur zonder naden.

· Laat regelmatig de pedicure komen om problemen met uw voeten te voorkomen of te verhelpen.

· Bij een belangrijk sportevenement geef ik het advies om een week van te voren de voeten te laten behandelen bij de pedicure.